Perhimpunan Bersih Tidak Bersifat Perkauman & Menghina, Serta Minoriti Yang Melakukan Tidak Mewakili Majoriti?

Saya melihat kurang daripada objektif dan kurang daripada pemikiran bijak di Facebook.

Himpunan Merah Rakyat Bersatu dianggap bersifat perkauman dan menghina kerana sebilangan kecil peserta membuat komen dan telatah menghina dan bersifat perkauman (mengutuk Lim Kit Siang, Bantah SJKC, Ini Tanah Melayu) dan minoriti mewakili majoriti.

Himpunan Kuning Bersih tidak dianggap bersifat perkauman dan menghina kerana sebilangan kecil peserta membuat komen dan telatah (seperti pengebumian olok-olok cina, duit neraka, penyapu, memijak gambar pemimpin) dan minoriti TIDAK mewakili majoriti.

Saya perlu bertanya Mat Sabu apa yang dimaksudkan.

Sesetengah peserta BERSIH mengatakan bahawa menggunakan adat dan tradisi Cina untuk menghina pemimpin Melayu dan pemimpin keagamaan seperti Abdul Hadi Awang tidak dianggap bersifat perkauman atau menghina agama.

Saya tertanya-tanya jika bukan penyokong BERSIH akan berfikir cara yang sama seperti yang anda fikirkan, mengambilkira didikan, budaya dan pandangan yang berbeza mereka?

Anda pasti mereka berfikir dengan cara yang sama seperti anda?

Atau adakah ini lebih benar:
“Apa yang anda katakan dan lakukan boleh menjejaskan hubungan antara kaum. Ia bukanlah apa yang anda lakukan dan katakan yang penting. Ia adalah bagaimana orang lain melihat apa yang anda lakukan dan katakan yang diutamakan.”

Oleh Lim Sian See,
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1721036434781810