FELDA Jauh Dari Bankrap, Nilai Aset Melebihi Liabiliti

FELDA Jauh Dari Bankrap, Nilai Aset Melebihi Liabiliti

Puak Pakatan yang diketuai oleh Rafizi terus mengatakan FELDA adalah bankrap atau gagal.

Sama ada mereka tidak faham bagaimana FELDA berfungsi dan peranan mereka atau mereka tidak benar-benar membaca penyata kewangan FELDA sendiri.

Jumlah liabiliti (termasuk hutang) FELDA pada akhir tahun 2015 adalah RM11.5 bilion – tetapi jumlah aset FELDA melebihi dua kali ganda pada RM28.2 bilion – jadi ia jauh dari bankrap atau gagal.

Dan ini bahkan sebelum mengambil kira bahawa FELDA tidak menilai semula tanah pegangan bebasnya.

Mahathir menghentikan pengambilan peneroka baru FELDA pada tahun 1990 dan menghentikan peruntukan tahunan kerajaan kepada FELDA pada tahun 1996.

Selama bertahun-tahun, FELDA telah berjalan seperti badan korporat yang menguruskan pendapatan mereka sendiri, aliran wang tunai mereka serta sumber pembiayaan mereka sambil memastikan objektif utamanya untuk menjaga peneroka.

Wahai Pemfitnah, FGV Tidak Memiliki Walau Seinci Pun Tanah FELDA!

Walau bagaimanapun, ia masih merupakan Lembaga kerajaan dan bukan syarikat swasta jadi matlamat utama mereka adalah untuk menjaga peneroka.

FELDA membuat keuntungan besar daripada penyenaraian FGV pada 2012 dan kemudian menggunakan banyak wang ini dalam beberapa tahun selepasnya untuk penanaman semula dan kebajikan peneroka – tetapi secara keseluruhan, FELDA masih menguntungkan selama tempoh 5 tahun itu.

Sekiranya Lembaga yang ditubuhkan untuk membantu peneroka tidak dibenarkan melakukan tugasnya sebagai Lembaga dan membantu peneroka maka apakah maksud Lembaga ini?

Bagaimanapun, Pakatan akan terus menyerang FELDA dengan pembohongan mereka tetapi adalah penting untuk kita mengetahui fakta sebenar.